sâmbătă, 19 octombrie 2013

Franco Moschino - rebelul cu cauza

Hello Girls!
Din capitolul "Oamenii din spatele brandurilor", astazi l-am ales pe Moschino, un brand foarte drag mie, asa cum deja v-am mai spus de cateva ori :)))
In spatele acestuia se afla , asa cum spune si titlul ,rebelul Franco Moschino. Dupa ce am facut o documentare minutioasa despre el, mi-am explicat de ce imi place atat de mult si recunosc ca acum il iubesc si mai mult. :)




Franco Moschino s-a nascut la 27 februarie 1950, in Abbiategrasso, un oras industrial din  Lombardia, la 22 km de Milano. 
A absolvit Academia de Arte Frumoase din Milano, dorindu-si sa devina pictor. Pentru a-si plati studiile a lucrat ca fashion illustrator pentru Gianni Versace, pentru care va continua sa lucreze 6 ani si dupa terminarea facultatii.
Provine dintr-o familie in care tatal lui, care a murit cand Franco avea 4 ani, avea o topitorie de fonta iar mama lui era casnica.



Din 1977 pana in 1982 il ajuta pe Karl Lagerfeld la designul emblemei Cadette
In  1983 fondeaza firma Moonshadow si lanseaza Moschino Couture creand „senzatie trimitand-o pe Pat Cleveland pe podium intr-o rochie de seara din matase, tenisi in picioare si o punga de cumparaturi de la piata in mana,” informa la acel moment „Women’s Wear Daily”.

Pat Cleveland dupa 30 ani (finalul prezentarii colectiei Moschino -Primavara-Vara 2014 )  


In 1986 debuteaza cu colectia Moschino pentru barbati. 
In toamna lui 1987 isi prezinta colectia pentru barbati pe manechini femei . In acelasi an isi lanseaza si colectia de jeansi.



In 1987 lanseaza primul parfum
si iata mai jos si campania de lansare, atat de... Moschino :)))


In 1988 lanseaza o linie  mai ieftina numita Moschino Cheap and Chic.



In 1989 isi deschide primul boutique, pe Via Sant Andrea, in Milano


Franco Moschino a fost cunoscut in primul rand pentru ca a adus umorul si impolitetea in moda.
Moschino a fost in aceasi masura comentator social si designer de moda, ridiculizand cu incantare aplicatiile, logurile si sloganurile in excese ale anilor 80. 
Umorul sau avea frecvent trimiteri catre branduri de notorietate ca Louis Vuitton si Chanel. De exemplu, iconicul costum Chanel, pe care l-a parodiat brodand cuvintele „This is a waist of money” ,(Asta e o pierdere de bani)  in locul in care ar fi fost traditionalul lant de aur.

De  altfel,a avut un proces cu Chanel pentru ca intr-o campanie publicitara, a pulverizat elegantul parfum "Chanel no 5" pe un tricou.

"El a adus umorul in moda dar la un nivel de inalta calitate.” , a declarat Kalman Ruttenstein, VP-ul diviziei de moda de la Bloomingdale’s, unde Moschino avea un magazin de tip boutique. "Stilul Moschino a fost înființat în câțiva ani și este ușor de recunoscut în întreaga lume."


Insusi designerul era foarte usor de recunoscut dupa figura sa cu mustata tunsa scurt. Imaginea sa fiind folosita in campanii publicitare ce  il ilustreaza intr-o varietate de ipostaze ca, Popeye, un mafiot, un copil si un travestit.


A creat la un moment dat o camasa alba barbateasca, cu maneci exagerat de lungi, infasurate in jurul corpului pentru a simula o camasa de forta. Pe spate erau scrise cuvintele „For the fashion victims only „. De altfel, anul acesta, la aniversarea a 30 de ani, invitatia la show a constat dintr-un tricou basic, imprimat cu acest mesaj.




„Nu sunt un fashion designer” a declarat Moschino, intr-un articol din NY Times, in 1991. „Sunt un pictor , un decorator. Nu sunt autorul unei noi ere.”


El a atras atentia punand detalii extrem de  teatrale in showurile sale de moda  in care ar fi putut aparea circari in loc de manechine pe podium. Odata a intrerupt un spectacol de moda si si-a trimis manechinele afara unde si-a inaugurat noua colectie,lasand audienta in asteptarea reluarii show-ului. Nu s-a mai reluat.


1987



La o alta prezentare, Moschino a lasat pe scaunele editorilor o rosie si o floare pentru ca acestia sa-si poata exprima  placerea sau dezgustul la vizionarea creatiilor lui. :)))
Cu toate acestea mass media l-a iubit. Ziaristii au fost atrasi de stilul sau jucaus si de ochiul sau pentru fashion. Adesea acestia il etichetau cu „Mr Funny Court Jester”, Ragazzo sau „The bad boy of fashion „.





Franco Moschino a murit la 44 de ani, in 1994, in urma unui atac de cord  asociat cu complicatiile unei tumori abdomminale.
Dupa moartea sa businessul a fost condus si crescut sub directa indrumare a prietenei si colaboratoarei sale, Rosella Jardini care se angajase la el in 1981. Jardini duce mai departe mostenirea de umor in moda a lui Moschino 

Rosella Jardini si Franco Moschino


Franco Moschino a fost carismatic, imaginativ, ireverentios , cu un dezvoltat simt al umorului intalnit in toate prezentarile sale.  A fost un designer  care s-a razvratit impotriva industriei de moda.( „Ready to where? „) si prin urmare a fost chiar jenat de propriul succes.







Brandul Moschino este prezent din 2010  si in Romania, in sistem de franciza , in Bucuresti, pe Calea Dorobantilor nr 181






(surse NY Times, Vogue, )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu